Relaxační procházka

Relaxace a příroda výlet č.5

Na začátku trasy můžete navštívit muzeum a následně se vydat na relaxační, nenáročnou procházku jižní částí Vysokého. Pokud vynecháte muzeum, doporučujeme čas před západem slunce.

Základní informace

Typ: pěší

Délka trasy: 4,5 km

Čas: 1,5 hodiny

Náročnost: mírná

Pro kočárek: nevhodné

Cestou uvidíte...

Relaxační procházka jižní stranou Vysokého - Výlet č. 5

Vysoké nad Jizerou má jednu zvláštnost, která je již patrná z názvu. Leží vysoko na kopci a z každé strany je nádherný výhled do okolí. Tentokrát volíme jižní stranu. Okruh č. 5 značený tmavě zelenou medvědí tlapkou je dlouhý 4,5 km a zabere vám asi 1,5 hodiny.

Jako všechny naše výlety, začíná i tento na náměstí Dr. Karla Kramáře. Vydáte se po hlavní silnici mezi školou a květinkou (směr Semily). Po levé straně míjíte kostel sv. Kateřiny, po pravé Vlastivědné muzeum, které rozhodně doporučujeme navštívit. Najdete zde pohyblivý betlém Jana Metelky a rozsáhlou expozici života na horách a v Podkrkonoší. Po prohlídce muzea pokračujete dále po hlavní silnici, vlevo stojí cihlový kostel Církve československé husitské. Zde má pamětní síň zakladatel a první patriarcha církve ThDr. Karel Farský, který se narodil v nedalekém Škodějově. Minete Ústav plastické chirurgie a chirurgie ruky, Integrovanou střední školu, kapličku sv. Anny učící Panenku Marii a pokračujete až za benzínovou pumpu, kde odbočíte vpravo mezi kravíny a po cestě opouštíte město s pohledem na jeho jižní část. Na horizontu, kde se cesta stáčí, se vám otevírá úplně jiný pohled, tentokrát na Kozákov, Ralsko, Bezděz, Černou Studnici nebo Ještěd. (Doporučujeme vystoupat kousek vlevo po louce, kde budete mít nejvyšší bod a nádherný rozhled. Toto místo se nazývá Šibeniční vrch). Po cestě pokračujete dál, povede vás poklidnou, otevřenou krajinou na jižní sluneční straně. Po dvou odbočeních vpravo se dostanete k několika chalupám, říká se tady V Rezku, a pokračujete dál až do Staré Vsi k první chalupě. Před touto chalupou zahnete vpravo, je zde vyšlapaná pěšina prudce vzhůru a pokračujete stále mírně nahoru směrem k Vysokému. Po 700 metrech projdete kolem roubených chalup a místa, kterému se říká Hlavatišťata (pěstovala se zde semena sazenic hlavatky, místního druhu zelí se špičatým tvarem, kterému se daří pouze kolem Vysokého). Napojíte se na cestu zvanou Starovačka a vystoupáte zpět k náměstí. Jako odměnu si určitě můžete dopřát některý z vyhlášených zákusků v místní cukrárně.

Nám. Dr. Karla Kramáře - Vlastivědné muzeum - Kostel Církve československé husitské - Šibeniční vrch - V Rezku- Hlavatišťata